Τριπλή κατοχή

Η χώρα μας γνώρισε σκληρή περίοδο κατοχής. Ο λαός της Πελοπονήσσου υπέφερε από τους κατακτητές για τρία χρόνια. Το λιμάνι της Πάτρας χρησιμοποιήθηκε ως πύλη εισόδου-εξόδου στην Ελλάδα αλλά και ορμητήριο για τις επιχειρήσεις  των Ιταλών και των Γερμανών στο Ιόνιο.

I.

Ο Ιταλικός στόλος στο λιμάνι της Πάτρας τις πρώτες μέρες της κατοχής.

II.

Το Ιταλικό καταδρομικό Μπάρυ

III.

το ναρκαλιευτικό RD 26 (Regia Dragamina 26)

 

IV.

Ιταλικά ναρκαλιευτικά

V.

Ιταλικά πλοιάρια που μετέφεραν στρατιώτες από την Ιταλία και χρησιμοποιούνταν και σαν μικρά ναρκαλιευτικά .

VI.

Ιταλικά ναρκαλιευτικά

VII.

Το αντιτορπιλικό Sirio (πλώρη -γέφυρα)

 

VIII.

Το αντιτορπιλικό Sirio (πρύμνη)

 

 

To συγκεκριμένο μεγάλο μεταγωγικό πλοίο της Regia Marina είναι από προσωπική έρευνα και εκτίμηση το πλοίο VIMINALE 8.657 τόνων που επισκεύτηκε το λιμάλι της Πάτρας τον Μάιο και Ιούνιο του 1941

XI.

Τα Γερμανικά μεταγωγικά Kybfels και Marburg στο λιμάνι

To μεταγωγικό VIMENALE αποβιβάζει στρατεύματα και οχήματα στο λιμάνι . Διακρίνεται Ιταλικο υδροπλάνο

To μεταγωγικό VIMINALE αποβιβάζει στρατεύματα και οχήματα στο λιμάνι . Διακρίνεται Ιταλικο υδροπλάνο τύπου CANT να προσθαλασσώνεται…H ημερομηνία μάλλον είναι η 11η Μαίου όταν το πλοίο αυτό αποβίβασε άνδρες και οχήματα του Συντάγματος San Marco για να αποτελέσουν τη φρουρά της Πάτρας και του οχυρού του ακρωτηρίου Πάπας

vimenale1

Σε συνέχεια της προηγούμενης φωτό διακρίνεται τo μεταγωγικό VIMINALE να αποβιβάζει στρατεύματα και οχήματα στο λιμάνι . Διακρίνεται Ιταλικο υδροπλάνο τύπου CANT να προσθαλασσώνεται…

Τεθωρακισμένο όχημα φορτώνεται στο γερμανικό φορτηγό πλοίο KYBFELS, στο λιμάνι της Πάτρας. (Αρχείο Axis History) Στις 21.5.1941 ένα μεγάλο μέρος του 2ου συντάγματος τεθωρακισμένων Panzer φορτώθηκαν στο λιμάνι της Πάτρας στα πλοία Marburg και Kybfels με προορισμό το λιμάνι του Τάραντο στην Ιταλία. Τα πλοία έπεσαν σε νάρκη από το ναρκοπέδιο που δημιούργησε μόλις την προηγούμενη μέρα το Βρετανικό ναρκοθετικό ΗΜS Abdiel και βυθίστηκαν ανοιχτά του Κάβο Δουκάτο, μεταξύ Κεφαλλονιάς και Ιθάκης. Το γεγονός ίσως να μην είναι τυχαίο και οι Βρετανοί να αξιοποίησαν πληροφορίες της πολύ καλά οργανωμένης υπηρεσίας αντικατασκοπείας που διέθεταν στην Πάτρα. Πιθανώς με την Βρετανική αντικατασκοπεία συνεργάζονταν και γνωστοί Πατρινοί.

Τεθωρακισμένο όχημα φορτώνεται στο γερμανικό φορτηγό πλοίο KYBFELS, στο λιμάνι της Πάτρας. (Αρχείο Axis History)
Στις 21.5.1941 ένα μεγάλο μέρος του 2ου συντάγματος τεθωρακισμένων Panzer φορτώθηκαν στο λιμάνι της Πάτρας στα πλοία Marburg και Kybfels με προορισμό το λιμάνι του Τάραντο στην Ιταλία. Τα πλοία έπεσαν σε νάρκη από το ναρκοπέδιο που δημιούργησε μόλις την προηγούμενη μέρα το Βρετανικό ναρκοθετικό ΗΜS Abdiel και βυθίστηκαν ανοιχτά του Κάβο Δουκάτο, μεταξύ Κεφαλλονιάς και Ιθάκης.
Το γεγονός ίσως να μην είναι τυχαίο και οι Βρετανοί να αξιοποίησαν πληροφορίες της πολύ καλά οργανωμένης υπηρεσίας αντικατασκοπείας που διέθεταν στην Πάτρα. Πιθανώς με την Βρετανική αντικατασκοπεία συνεργάζονταν και γνωστοί Πατρινοί.

2

Η πολεμική σημαία της Kriegsmarine κυματίζει στην πρύμνη του γερμανικού ανθυποβρυχιακού πλοίου UJ 2105 (πρώην ελληνικό ΕRTHA, Ν.Π.575, ΚΟΧ 238). Η φωτογραφία τραβήχτηκε από τον Albert Krummenuehl, ο οποίος διετέλεσε ναύτης στο συγκεκριμένο πλοίο. (Αρχείο Albert Krummenuehl)

3

Το γερμανικό νοσοκομειακό πλοίο GRADISCA (πρώην ιταλικό) στο λιμάνι της Πάτρας στις αρχές του 1944. (Αρχείο Βύρωνα Τεζαψίδη)

To Iταλικό νοσοκομειακό πλοίο Gradisca, αρχείο Βύρωνα Τεζαψίδη

To  νοσοκομειακό πλοίο Gradisca, αρχείο Βύρωνα Τεζαψίδη

4

Γερμανικό τεθωρακισμένο όχημα φορτώνεται σε καΐκι στην Ναύπακτο την 26η Απριλίου του 1941. Η γερμανική λεζάντα της φωτογραφίας φέρει τον τίτλο «Ναύπακτος: Ένας βαρύς βράχος για ένα μικρό ψαροκάικο». (Από το βιβλίο του Rudolf Lehmann, Die Leibstandarte im Bild, Αρχείο Βύρωνα Τεζαψίδη)

5

Χάρτης με καταχώρηση του διαύλου ναυσιπλοΐας στον Πατραϊκό Κόλπο τον Μάιο του 1941. Σύμφωνα με τα αρχεία του ιστορικού ερευνητή Πλάτωνα Αλεξιάδη, την περίοδο εκείνη υπήρχαν ειδικά συνοδευτικά πλοιάρια τα οποία οδηγούσαν τα διαβαίνοντα πλοία μέσα από τις διαύλους των ναρκοπεδίων. (Ufficio Storico Roma, Αρχείο Πλάτωνα Αλεξιάδη)

6

Χάρτης που απεικονίζει τις αμυντικές εγκαταστάσεις του γερμανικού στρατού κατοχής στην Πάτρα. (Αρχείο Βύρωνα Τεζαψίδη)

Δύο πολύ σημαντικά έγγραφα ντοκουμέντα σχετικά με την μη ανατίναξη του λιμανιού της Πάτρας από τους Γερμανούς. Ως γνωστόν οι λιμενικές εγκαταστάσεις είχαν παγιδευτεί με μεγάλες ποότητες εκρηκτικών με σκοπό την ανατίναξή τους κατά την αποχώρηση των Γερμανών. Τα έντυπα αυτά ίσως απεικονίζουν τι πραγματικά συνέβη. Το ένα είναιη διαταγή για την παγίδευση του λιμανιού της Πάτρας και την ανατίναξή του κατά την αποχώρηση από τη Γερμανική ναυτική Διοίκηση, το άλλο, η απάντηση , ανεφέρει τις αντιρήσεις ως προς τη σκοπιμότητα του εγχειρήματος από τον Γερμανό Διοικητή της Πάτρας Alexander Magnus

Δύο πολύ σημαντικά έγγραφα ντοκουμέντα σχετικά με την μη ανατίναξη του λιμανιού της Πάτρας από τους Γερμανούς. Ως γνωστόν οι λιμενικές εγκαταστάσεις είχαν παγιδευτεί με μεγάλες ποότητες εκρηκτικών με σκοπό την ανατίναξή τους κατά την αποχώρηση των Γερμανών. Τα έντυπα αυτά ίσως απεικονίζουν τι πραγματικά συνέβη. Το ένα είναι η διαταγή για την παγίδευση του λιμανιού της Πάτρας και την ανατίναξή του κατά την αποχώρηση από τη Γερμανική ναυτική Διοίκηση, το άλλο, η απάντηση , ανεφέρονται οι αντιρήσεις ως προς τη σκοπιμότητα του εγχειρήματος από τον Γερμανό Διοικητή της Πάτρας Alexander Magnus

2

7

Ο ναυτικός διοικητής δυτικής Ελλάδας και διοικητής του γερμανικού 617 Συντάγματος Ναυτικού Πυροβολικού (Marine-Artilerie-Abteilung 617) Richard Matthaei. Ο διοικητής βρίσκεται στην φωτογραφία με τον γιό του Edmund στην πλατεία Αγίου Γεωργίου την οποία αποκαλεί, σε αλληλογραφία του με τον ερευνητή Βύρωνα Τεζαψίδη, «Πλατεία Τριγώνου». Το 617 Σύνταγμα Ναυτικού Πυροβολικού διέθετε πυροβολαρχίες όχι μόνο στην ηπειρωτική δυτική Ελλάδα, αλλά και στα νησιά του Ιονίου Πελάγους. (Αρχείο Βύρωνα Τεζαψίδη)

8

Βυθισμένο πλοίο στην προβλήτα του λιμανιού της Πάτρας το καλοκαίρι του 1941. Πρόκειται πιθανώς για το ατμόπλοιο ΙΩΑΝΝΑ που βυθίστηκε από βομβαρδισμό της γερμανικής πολεμικής αεροπορίας στις 20 Απριλίου του 1941. (Αρχείο Δημήτρη Γκαλών)

9

Το ίδιο πλοίο την περίοδο που ταξίδευε ακόμη σαν ΙΩΑΝΝΑ (πρώην GRASHNA). (Αρχείο Μανώλη Μπαρδάνη)

10

Γερμανοί μοτοσυκλετιστές της επίλεκτης μονάδας των Waffen SS, Leibstandarte Adolf Hitler, στον παραλιακό δρόμο της Ναυπάκτου κατευθυνόμενοι προς την Πελοπόνησσο. (Αρχείο Foro Segunda Guerra)

11

Γερμανοί μοτοσυκλετιστές της επίλεκτης μονάδας Leibstandarte Adolf Hitler, μεταφέρονται με το καΐκι ΚΑΛΗ ΤΥΧΗ από την Ναύπακτο στην Πελοπόνησσο. (Αρχείο Foro Segunda Guerra)

Από τις πρώτες φωτογραφίες της Πάτρας υπό Γερμανική κατοχή, Απρίλος 1941, αρχείο Βύρωνα Τεζαψίδη

Από τις πρώτες φωτογραφίες της Πάτρας υπό Γερμανική κατοχή, Απρίλος 1941, αρχείο Βύρωνα Τεζαψίδη

Φωτό από την μέρα της αποβίβασης στην Πάτρα της μεραρχίας SS. Leibstandarte Adolf Hitler του στρατηγού των SS. Sepp Dietrich. 26.04.1941, αρχείο Βύρωνα Τεζαψίδη.

Φωτό από την μέρα της αποβίβασης στην Πάτρα της μεραρχίας SS. Leibstandarte Adolf Hitler του στρατηγού των SS. Sepp Dietrich. 26.04.1941, αρχείο Βύρωνα Τεζαψίδη.

Ιταλικός στόλος στο λιμάνι της Πάτρας το 1941 Photo source: http://dati.acs.beniculturali.it/SecondaGuerraMondiale/#

Ιταλικός στόλος στο λιμάνι της Πάτρας το 1941 Photo source: http://dati.acs.beniculturali.it/SecondaGuerraMondiale/#

Ιταλικός στόλος στο λιμάνι της Πάτρας Πηγή: http://regiamarinaitaliana.forumgratis.org

Ιταλικός στόλος στο λιμάνι της Πάτρας πιαθνότατα το 1941
Πηγή: http://regiamarinaitaliana.forumgratis.org

Iταλικός στόλος στο λιμάνι της Πάτρας. Διακρίνεται το επιταγμένο φορτηγό EGITTO που φέρει και οπλισμό, το αντιτορπιλικό AUGUSTO RIBOTY και το καταδρομικό BARI. Πηγή: http://regiamarinaitaliana.forumgratis.org

Iταλικός στόλος στο λιμάνι της Πάτρας. Διακρίνεται το επιταγμένο φορτηγό EGITTO που φέρει και οπλισμό, το αντιτορπιλικό AUGUSTO RIBOTY και το καταδρομικό BARI.
Πηγή:
http://regiamarinaitaliana.forumgratis.org

Το οχηματαγωγό ADIGE σε πρώτο πλάνο με το καμουφλάζ. Η ταυτοποίηση έγινε από τον Βύρωνα Τεζαψίδη. Με το πλοίο αυτό αναχώρησαν οι τελευταίοι Γερμανοί από την Πάτρα το 1944. Ακριβώς πίσω -μόλις διακρίνεται- η δεξαμενοφορτηγίδα BARI η οποία βυθίστηκε από αεροπορική επίθεση την 22.04.1941 στην Αντίκυρα και αργότερα ανελκύσθηκε από τον ιταλικό στρατό κατοχής. Η ταυτοποίηση έγινε από τον Δημήτρη Γκαλών. Στο βάθος ένα ατμόπλοιο επίσης με καμουφλάζ. Θα μπορούσε να είναι σύμφωνα με δική μου εκτίμηση ο επιταγμένο από την Kriegsmarine Ισπανικό ατμόπλοιο REAUMUR ex RIGEL που βρισκόταν στο λιμάνι της Πάτρας την 1/5/1944

Το οχηματαγωγό ADIGE σε πρώτο πλάνο με το καμουφλάζ. Η φωτογραφία είναι τραβηγμένη στα τέλη του 1943 ή το 1944. και η ταυτοποίηση έγινε από τον Βύρωνα Τεζαψίδη. Με το πλοίο αυτό αναχώρησαν οι τελευταίοι Γερμανοί από την Πάτρα το 1944. Ακριβώς πίσω -μόλις διακρίνεται- η δεξαμενοφορτηγίδα BARI η οποία βυθίστηκε από αεροπορική επίθεση την 22.04.1941 στην Αντίκυρα και αργότερα ανελκύσθηκε από τον ιταλικό στρατό κατοχής. Η ταυτοποίηση έγινε από τον Δημήτρη Γκαλών. Στο βάθος ένα ατμόπλοιο επίσης με καμουφλάζ. Θα μπορούσε να είναι σύμφωνα με δική μου εκτίμηση ο επιταγμένο από την Kriegsmarine Ισπανικό ατμόπλοιο REAUMUR ex RIGEL που βρισκόταν στο λιμάνι της Πάτρας την 1/5/1944. Η φωτογραφία δημοπρατήθηκε στο ebay και ανέβηκε στη σελίδα Patras Memories στο Facebook από την Τιτίκα Μπουρνάκη.

Πλοία της Regia Marina στο λιμάνι της Πάτρας Αρχείο Άρη Μπιλάλη- LUCE ARCHIVO CENTRATO DELLO STATO

Πλοία της Regia Marina στο λιμάνι της Πάτρας Αρχείο Άρη Μπιλάλη- LUCE ARCHIVO CENTRATO DELLO STATO. Το επιταγμένο επιβατικό πλοίο που διακρίνεται σε πρώτο πλάνο σύμφωνα με προσωπική εκτίμηση πρέπει να είναι το CITTA DI AGRIGENTO που επισκεύτηκε την Πάτρα στις 8/7 1941. Διακρίνονται επίσης τα CITTA DI TRAPANΙ και στο βάθος πιθανώς το εμπορικό SAGITTA . H ταυτοποίηση έγινε από τον Βύρωνα Τεζαψίδη και τον Peter Schenk. Στο δεξιό άκρο της φωτό διακρίνεται τμήμα του επιταγμένου, πρώην Ελληνικού βοηθητικού ΚΥΜΑ

Πλοία της Regia Marina στο λιμάνι της Πάτρας Αρχείο Άρη Μπιλάλη- LUCE ARCHIVO CENTRATO DELLO STATO

Πλοία της Regia Marina στο λιμάνι της Πάτρας Αρχείο Άρη Μπιλάλη- LUCE ARCHIVO CENTRATO DELLO STATO. Το πλοίο από προσωπική εκτίμηση πρέπει να είναι το SS Rina Corrado που επισκεύτηκε την Πάτρα τον Μάιο του 1941

Φωτογραφία στο λιμάνι της Πάτρας 2 Γερμανών στρατιωτών του ΙΙ. τάγματος πυρ/κού 109 που από 01.09.43-15.02.44 έδρευε στην Πελοπόννησο στην περιοχή του Άργους. Από έρευνα Βύρωνα Τεζαψίδη, αρχείο Werner Geier

Φωτογραφία στο λιμάνι της Πάτρας 2 Γερμανών στρατιωτών του ΙΙ. τάγματος πυρ/κού 109 που από 01.09.43-15.02.44 έδρευε στην Πελοπόννησο στην περιοχή του Άργους. Από έρευνα Βύρωνα Τεζαψίδη, αρχείο Werner Geier

Hafen Patra

Επιλοχίας (Stabsfeldwebel) της γερμανικής αεροπορίας οδηγεί μικρό όχημα στο λιμάνι της Πάτρας Αρχείο Βύρωνα Τεζαψίδη

Από την έλευση των Ιταλών στην Πάτρα το 1941 Πηή: LUCE ARCHIVO CENTRATO DELLO STATO

Από την έλευση των Ιταλών στην Πάτρα το 1941 Πηή: LUCE ARCHIVO CENTRATO DELLO STATO

Από την έλευση των Ιταλών στην Πάτρα το 1941 Πηή: LUCE ARCHIVO CENTRATO DELLO STATO. Διακρίνεται το ναυαγισμένο

Από την έλευση των Ιταλών στην Πάτρα το 1941 Πηή: LUCE ARCHIVO CENTRATO DELLO STATO. Διακρίνεται το ναυαγισμένο «Ιωάννα»

1944 Yδροπλάνο Dornier-Do-24 απονηώνεται έξω από τον κυματοθραύστη, πηγή ebay

1944 Yδροπλάνο Dornier-Do-24 προσγειώνεται έξω από τον κυματοθραύστη, πηγή ebay

Το Ιταλικό ατμόπλοιο Citta di Genova στο λιμάνι της Πάτρας. Ίσως μετά από λίγο από τότε που τραβήχτηκε αυτή η φωτογραφία να επήλθε η τραγωδία της βύθισης του πλοίου με πολλά θύματα, ανάμεσά τους και Έλληνες αιχμάλωτοι

Το Ιταλικό μεταγωγικό Citta di Genova στο λιμάνι της Πάτρας. Ίσως μετά από λίγο από τότε που τραβήχτηκε αυτή η φωτογραφία να επήλθε η τραγωδία της βύθισης του πλοίου με πολλά θύματα, ανάμεσά τους και Έλληνες αιχμάλωτοι
«Η ανατίναξη της γέφυρας του Γοργοποτάμου την νύχτα της 25ης προς 26η Νοεμβρίου 1942 από κλιμάκιο της βρετανικής στρατιωτικής αποστολής (Military Operations 4/ MO4), σε συνεργασία με αντάρτες του ΕΛΑΣ και του ΕΔΕΣ, αποτέλεσε το επιστέγασμα μιας αντιστασιακής δυναμικής, που εκφράστηκε μαζικά τα επόμενα χρόνια ενάντια στον κατακτητή μέχρι και την απελευθέρωση το 1944.
Τον Δεκέμβριο του 1942, οι ιταλικές και γερμανικές αρχές κατοχής, πραγματοποιούν δεκάδες συλλήψεις ελλήνων αξιωματικών, με απώτερο στόχο να οδηγηθούν ως όμηροι οι συλληφθέντες στρατιωτικοί, στην Ιταλία. Για τον σκοπό αυτό διατίθεται το ιταλικό επιβατηγό πλοίο «Πόλη της Γένοβα» (Citta di Genova), που είναι ελλιμενισμένο στο λιμάνι της Πάτρας και το οποίο θα μεταφέρει τους ομήρους στην Ιταλία.
Με τον τρόπο αυτό, οι γερμανικές και ιταλικές αρχές κατοχής, αποσκοπούν να αναχαιτίσουν τη μαζική έξοδο των αξιωματικών στο βουνό και στις αντιστασιακές οργανώσεις, τόσο του ΕΛΑΣ όσο και του ΕΔΕΣ. Στόχος των δυνάμεων κατοχής είναι επίσης να αποτρέψουν και μια πιθανή απόδραση των Ελλήνων από την κατεχόμενη Ελλάδα και την ακόλουθη ένταξή τους στον ελληνικό στρατό της Μέσης Ανατολής. » από http://www.agon.gr/news/160/ARTICLE/19076/2012-10-27.html
Το πλοίο τορπιλίστηκε ανοιχτά της Κέρκυρας από το Βρετανικό υποβρύχιο HMS Tigris στις 20 Iανουαρίου 1943
71 Έλληνες χάθηκαν ανάμεσά τους και ο ήρωας της Πίνδου συντ/ρχης Κων. Δαβάκης

aa

1943 Γερμανοί στρατιώτες στο λιμάνι . Διακρίνεται η πρύμνη του μεγάλου Ιταλικού μεταγωγικού πλοίου VIMINALE @ John Raptis από Deutsches Historisches Museum

Γερμανικό υδροπλάνο Dornier της Μοίρας διάσωσης 7 (Seenotstaffel 7)

Γερμανικό υδροπλάνο Dornier της Μοίρας διάσωσης 7 (Seenotstaffel 7)

Γερμανικό ατμόπλοιο στο λιμάνι της Πάτρας από φωτό που ανέβασε στη σελίδα Patras Memories στο Facebook Η Τιτίκα Μπουρνάκη. Διακρίνεται ανθυποβρυχιακό δίχτυ που προστατεύει τη Δυτική είσοδο του λιμανιού και συγκρατείται με σημαδούρες. (διακρίνεται με δυσκολία και επισημάνθηκε από τον παρατηρητικό Τάκη Καλοκαιρινό)

Γερμανικό ατμόπλοιο στο λιμάνι της Πάτρας από φωτό που ανέβασε στη σελίδα Patras Memories στο Facebook Η Τιτίκα Μπουρνάκη. Διακρίνεται ανθυποβρυχιακό δίχτυ που προστατεύει τη Δυτική είσοδο του λιμανιού και συγκρατείται με σημαδούρες. (διακρίνεται με δυσκολία και επισημάνθηκε από τον παρατηρητικό Τάκη Καλοκαιρινό) Αυτό ποντίστηκε στις δύο εισόδους του λιμανιού στα μέσα του Ιουνίου του 1941 από το Ιταλικό βοηθητικό πλοίο Panigaglia

 

Ιταλικό Cant Z.506B “Airone” ενταγμένο στη Luftwaffe και ένα γερμανικό Do 24 της μοίρας διάσωσης 7 (Seenotstaffel 7 Το Γεγονός ότι το Ιταλικό υδροπλάνο φέρει Γερμανικά διακριτικά σημαίνει ότι η φωτογραφία έχει τραβηχτεί μετά τις 13 Οκτωβρίου 1943 όπου συνθηκολόγησε η Ιταλία (Φωτό που ανέβασε στη σελίδα Patras Memories στο Facebook Η Τιτίκα Μπουρνάκη)

Ιταλικό Cant Z.506B “Airone” ενταγμένο στη Luftwaffe και ένα γερμανικό Do 24 της μοίρας διάσωσης 7 (Seenotstaffel 7)
Το Γεγονός ότι το Ιταλικό υδροπλάνο φέρει Γερμανικά διακριτικά σημαίνει ότι η φωτογραφία έχει τραβηχτεί μετά τις 13 Οκτωβρίου 1943 όπου συνθηκολόγησε η Ιταλία (Φωτό που ανέβασε στη σελίδα Patras Memories στο Facebook Η Τιτίκα Μπουρνάκη)

To οχηματαγωγό ΑDIGE και η φορτηγίδα ΒΑRI στο λιμάνι (αρχείο Δημήτρη Γκαλών)

To οχηματαγωγό ΑDIGE και η φορτηγίδα ΒΑRI στο λιμάνι (αρχείο Δημήτρη Γκαλών)

H επιταγμένη από του Γερμανούς θαλαμηγός ΑΡΓΩ του εφοπλιστή Ρωσόλυμου. Η Αργώ και το παραπάνω εικονιζόμενο οχηματαγωγό Agryl ήταν τα πλοία που χρησιμοποιήθηκαν από τους τελευταίους Γερμανούς κατά την αποχώρησή τους από την Πάτρα τον Οκτώβριο του 1944. Αυτοβυθίστηκε στην Ιτέα στις 10 Οκτωβρίου. Η ταυτοποίηση του πλοιαρίου έγινε από τον Δημήτρη Γκαλών.

H επιταγμένη από του Γερμανούς θαλαμηγός ΑΡΓΩ του εφοπλιστή Ρωσόλυμου. Η Αργώ και το πιο πάνω εικονιζόμενο οχηματαγωγό Adige ήταν τα πλοία που χρησιμοποιήθηκαν από τους τελευταίους Γερμανούς κατά την αποχώρησή τους από την Πάτρα τον Οκτώβριο του 1944. Αυτοβυθίστηκε στην Ιτέα στις 10 Οκτωβρίου. Η ταυτοποίηση του πλοιαρίου έγινε από τον Δημήτρη Γκαλών.

1

Μεταγωγικό πλοίο  δένει στο λιμάνι , Φωτό από Τάκη Καλοκαιρινό και Deutsches Historisches museum. To πλοίο είναι πιθανότατα το μεταγωγικό Marburg

Το Ιταλικό επιβατικό- επιταγμένο για μεταφορώ στρατευμάτων - εξοπλισμού ATTILIO DEFFENU στα μέσα Οκτωβρίου 1941. Στοό βάθος διακρίνονται τα ορπιλοβόλα κλάσης SPICΑ ΑΝΤARES και Francesco Crispi (ταυτοποίηση Δημήτρης Γκαλών) Φωτό από Deutsches Historisches Museum

Iταλικά πολεμικά πλοία στο λιμάνι. Σε πρώτο πλάνο διακρίνεται η πρύμνη του μεγάλου Ιταλικού μεταγωγικού VIMINALE . Η φωτογραφία πιθανώς έχει τραβηχτεί το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαίου του 1941

 

 

 

12

Το Ιταλικό καταδρομικό Bari στο λιμάνι της Πάτρας από τη σελίδα “Aironi” nel Mediterraneo

Το Bari στην Πάτρατον Mάιο ή τον Ιούνιο του 1941 σύμφωνα με τη Wikipedia και αναφορά του Difesa Del Traffico του USMM (Uflicio Storico della Marina Militare) απο το αρχείο του Δημήτρη Γκαλών . Τη φωτογραφία ανέβασε ο Vasilis Karavasilis‎ στην ομάδα Patras old photos-Πάτρα,φωτογραφίες από τα περασμένα χρόνια στο Facebook

Το Bari στην Πάτρα τον Mάιο ή τον Ιούνιο του 1941 σύμφωνα με τη Wikipedia και αναφορά του Difesa Del Traffico του USMM (Uflicio Storico della Marina Militare) απο το αρχείο του Δημήτρη Γκαλών . Τη φωτογραφία από το ARCHIVIO STORICO -ISTITUTO LUCE ανέβασε ο Vasilis Karavasilis‎ στην ομάδα Patras old photos-Πάτρα,φωτογραφίες από τα περασμένα χρόνια στο Facebook

Το Bari στην Πάτρα σε φωτό από τη Wikipedia https://it.wikipedia.org/wiki/Bari_%28incrociatore%29

Το Bari στην Πάτρα σε φωτό από τη Wikipedia
https://it.wikipedia.org/wiki/Bari_%28incrociatore%29

Mικρό πλοιάριο, πιθανώς ναρκαλιευτικό του Ιταλικού Βασιλικού Ναυτικού (Regia Marina) στα πρώτα χρόνια της κατοχής. Τη φωτογραφία από το ARCHIVIO STORICO -ISTITUTO LUCE ανέβασε ο Vasilis Karavasilis‎ στην ομάδα Patras old photos-Πάτρα,φωτογραφίες από τα περασμένα χρόνια στο Facebook

Mικρό πλοιάριο, πιθανώς ναρκαλιευτικό του Ιταλικού Βασιλικού Ναυτικού (Regia Marina) στα πρώτα χρόνια της κατοχής. Τη φωτογραφία από το ARCHIVIO STORICO -ISTITUTO LUCE ανέβασε ο Vasilis Karavasilis‎ στην ομάδα Patras old photos-Πάτρα,φωτογραφίες από τα περασμένα χρόνια στο Facebook

Το BARI στο λιμάνι το 1941 ARCHIVIO STORICO -ISTITUTO LUCE

Το BARI στο λιμάνι το 1941 ARCHIVIO STORICO -ISTITUTO LUCE

 Kαι πάλι Ιταλικός στόλος στο λιμάνι το 1941 από το ARCHIVIO STORICO -ISTITUTO LUCE. Στο βάθος διακρίνεται μεγάλο μεταγωγικό πλοίο. Στο σημείο αυτό του λιμανιού κατέπλεαν τα μεγαλύτερα πλοία στη διάρκεια της κατοχής

Kαι πάλι Ιταλικός στόλος στο λιμάνι το 1941 από το ARCHIVIO STORICO -ISTITUTO LUCE.
Στο βάθος διακρίνεται μεγάλο μεταγωγικό πλοίο, το MN VIMINALE που πέρασε από την Πάτρα τον Μάιο και τον Ιούνιο του 1941. Δεδομένου ότι διακρίνονται και τα τορπιλοβόλα Antares και Aretusa η ημερομηνία λήψης της φωτό πρέπει να είναι η 11η Μαίου 1941

To εμπορικό πλοίο SS Catherine Schiaffino στο λιμάνι της Πάτρας (αρχείο Δημήτρη Γκαλών)

To εμπορικό πλοίο SS Catherine Schiaffino στο λιμάνι της Πάτρας (αρχείο Δημήτρη Γκαλών)

111

Το Ιταλικό αντιτορπιλικό AUGUSTO RIBOTY στο λιμάνι της Πάτρας από το αρχείο του Βύρωνα Τεζαψίδη. Αριστερά διακρίνεται το Ιταλικό μεταγωγικό Alessandro Volta. H φωτογραφία έχει σχέση με τις επόμενες και απεικονίζει εκτός από τα δύο πλοία και μικρές σχεδίες μεταφοράς οχημάτων Siebel feries. Η φωτογραφία προσδιορίζεται χρονικά το Φθινόπωρο του 1942 όταν τα πλοία αυτά πέρασαν από Πάτρα με προορισμό το Τομπρούκ μέσω Ισθμού και ενδιάμεση στάση στην Κρήτη. Η ταυτοποίηση των πλοίων έγινε από τον Βύρωνα Τεζαψίδη, Άρη Μπιλάλη και τα  μέλη των forum AIDMEN, Axis History και Marinearchiv

qqq

Η φωτογραφία αυτή (όπως και οι 2 επόμενες ) σχετίζονται με την προηγούμενη, απεικονίζουν οχήματα ματαφερόνενα με Siebel Ferries στο λιμάνι της Πάτρας παρουσιάστηκε στο φόρουμ http://www.network54.com/Forum/619044/thread/1305590782/Opel+Cow+Camo+in+Greece+43-44 , και έγινε γνωστή σε εμένα από τον κ. Άρη Κοσιωνίδη και τη σελίδα WWII Vehicles in Greece στο Facebook

untitled2

Μια ακόμα φωτογραφία σε συνέχεια των πιο πάνω τριών....Παρουσιάστηκε στο Ιταλικό forum AIDMEN από τον κ. Marco Ghiglino και προέρχεται από το αρχείο STENTA. Tο μεταγωγικό πλοίο αναγνωρίστηκε σαν το Ιταλικό ALESSANDRO VOLTA και η περίοδος που τραβήχτηκαν οι φωτό προσδιορίζεται στα τέλη του 1942 , αρχές 1943

Μια ακόμα φωτογραφία σε συνέχεια των πιο πάνω τριών….Παρουσιάστηκε στο Ιταλικό forum AIDMEN από τον κ. Marco Ghiglino και προέρχεται από το αρχείο STENTA. Tο μεταγωγικό πλοίο αναγνωρίστηκε σαν το Ιταλικό ALESSANDRO VOLTA και η περίοδος που τραβήχτηκαν οι φωτό προσδιορίζεται στα τέλη του 1942 όπως αναφέρθηκε και παραπάνω

luce

Ιταλικό μεταγωγικό αγκυροβολημένο κοντά στον φάρο. Φωτογραφία από το ARCHIVIO STORICO -ISTITUTO LUCE

luce1

Φωτογραφία από το ARCHIVIO STORICO -ISTITUTO LUCE

luce2

Ιταλικά πλοία αγκυροβολημένα στην προβλήτα της Αγίου Νικολάου. Φωτογραφία από το ARCHIVIO STORICO -ISTITUTO LUCE

luce4

To βοηθητικό πλοίο μεταφοράς στρατευμάτων επιταγμένο επιβατικό OLBIA στο λιμάνι της Πάτρας πιθανότατα στις 6 Ιουνίου 1941.

luce5

Πάτρα 1941.O Nαύαρχος Alberto Marenco di Moriondo (φωτό με φόντο τον κυματοθραύστη )που έφτασε στην Πάτρα με υδροπλάνο την Άνοιξη του 1941 για να αναλάβει Κυβερνήτης του Καταδρομικού BARI

Ιταλικά στρατεύματα φτάνουν στο λιμάνι της Πάτρας . Διακρίνεται το μεταγωγικό Citta di Savona και δεδομένου ότι το πλοίο έφτασε στην Πάτρα τον Ιούνιο του 1941 η φωτογραφία θα χρονολογηθεί αυτή την περίοδο.....

Ιταλικά στρατεύματα φτάνουν στο λιμάνι της Πάτρας . Διακρίνεται το μεταγωγικό Citta di Savona και δεδομένου ότι το πλοίο έφτασε στην Πάτρα τον Ιούνιο του 1941 η φωτογραφία θα χρονολογηθεί αυτή την περίοδο…..Αρχείο Βύρωνα Τεζαψίδη

luce6

φωτογραφία από το ARCHIVIO STORICO -ISTITUTO LUCE

luce7

Φωτογραφία από το ARCHIVIO STORICO -ISTITUTO LUCE

luce8

Φωτογραφία από το ARCHIVIO STORICO -ISTITUTO LUCE

luce9

Το καταδρομικό μπάρυ με φόντο τους Μύλους Αγίου Γεωργίου. Φωτογραφία από το ARCHIVIO STORICO -ISTITUTO LUCE

luce10

φωτογραφία από το ARCHIVIO STORICO -ISTITUTO LUCE

luce15

φωτογραφία από το ARCHIVIO STORICO -ISTITUTO LUCE

Το λιμάνι την περίοδο της Γερμανικής κατοχής . Προσνηομένο ένα Ju 52 See και ένα υδροπλάνο Arado στον ουρανό. Από το αρχείο του Βύρωνα Τεζαψίδη...

Το λιμάνι την περίοδο της Γερμανικής κατοχής . Προσνηομένο ένα Ju 52 See και ένα υδροπλάνο Arado στον ουρανό. Από το αρχείο του Βύρωνα Τεζαψίδη…Πρόκειται για φωτογραφία που δημοπρατήθηκε στο διαδίκτυο και φέρει ημερομηνία 11.4.1944

Συμμαχικά πλοία στο λιμάνι τον Νοέμβριο του 1944. Πηγή Worthpoint-ebay

Συμμαχικά πλοία στο λιμάνι τον Νοέμβριο του 1944. Πηγή Worthpoint-ebay

WP_20150306_19_03_23_Pro

Eργάτες ξεφορτώνουν βαρέλια με καύσιμα από συμμαχικό πλοίο μετά την απελευθέρωση (από British Pathe)

Βιβλιογραφία – Πηγές

Axis History

– Rudolf Lehmann, Die Leibstandarte im Bild, Munin Verlag, Osnabrück, zweite verbesserte Auflage, 1978

Foro Segunda Guerra

-http://www.dhm.de/    Deutsches historisches museum

4 Σχόλια to “Τριπλή κατοχή”

  1. Γιώργο, σχετικά με την παραπάνω φωτογραφία με τους Γερμανούς μοτοσυκλετιστές, έχω κάποιες επιφυλάξεις για το εάν πράγματι πρόκειται για την Ναύπακτο, όπως γράφει η λεζάντα. Δεν μπορώ να πω με βεβαιότητα ποιο μέρος είναι, αλλά δεν μου μοιάζει για Ναύπακτο. Μήπως είναι Ψαθόπυργος?

  2. Γιώργο σε χαιρετώ.

    Στο σύνδεσμο που παραθέτω θα βρεις ένα φιλμ προπαγάνδας για την Leibstandarte-SS Adolf Hitler. Από το 25:00 λεπτό ξεκινά η αναφορά της επίθεσης στην Ελλάδα, στα πλαίσια της Επιχείρησης Μαρίτα (Unternehmen Marita). Στο 30:58 λεπτό η Standarte έχει φθάσει στην Ναύπακτο και επιβιβάζεται στα δυο καΐκια για να μεταφερθεί στην Αχαΐα. Από το 34:00 λεπτό αρχίζει η προβολή της μεγάλης παρέλασης στην Αθήνα, στο Σύνταγμα, στον άγνωστο στρατιώτη μπροστά από τον αρχιστράτηγο Λιστ. Δεν γνωρίζω αν έχεις δει το φιλμ, αλλά έχει ενδιαφέρον.

  3. Ξαναβλέποντας το φιλμ που παράθεσα Γιώργο, διαπίστωσα ότι οι γερμανοί μοτοσικλετιστές της Standarte μεταφέρουν τις μοτοσικλέτες τους με τα καΐκια από την Ναύπακτο στην Αχαγιά και από κει συνεχίζουν για Κόρινθο περνώντας, αν δεν κάνω λάθος, από Ψαθόπυργο, μέχρι που συναντιούνται με το σώμα των αλεξιπτωτιστών το οποίο μετά την κατάληψη της Διώρυγας της Κορίνθου κατευθύνεται προς Πάτρα. Συγκρίνοντας τις φωτογραφίες που ανέβασες με τους μοτοσικλετιστές του φιλμ τείνω να συμφωνήσω με τον Νηρέα. Έχω κι΄ εγώ την εντύπωση ότι πρόκειται για Ψαθόπυργο.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: