Μεταπολεμικά ναυάγια

Ναυάγια της τελευταίας 50ετίας

Ναυάγιο Αγ. Νεκτάριος

Ερευνώντας τα ναυάγια του Πατραϊκού κόλπου ανακάλυψα και κάποια σύγχρονα ναυάγια που φαινομενικά δεν είχαν κανένα ιστορικό ενδιαφέρον, τελικά όμως έκρυβαν μυστικά που σιγά-σιγά θα ανακάλυπτα. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό του μικρού φορτηγού «Αγιος Νεκτάριος».

Το ναυάγιο βρίσκεται κοντά στον ανατολικά κάβο της εσωτερικής πλευράς της νησίδας Οξιά και προς την απέναντι ακτή της φυσικά επιχωματωμένης νησίδας Σκρόφα.

Το βάθος του πυθμένα στο σημείο του ναυαγίου είναι 41.5 μέτρα.H νησίδα Οξιά είναι το νησάκι που συναντάμε βγαίνοντας από τον Πατραϊκό κόλπο κατευθυνόμενοι προς Κεφαλονιά, Κέρκυρα ή Ιταλία. Απέναντι από το νησί βρίσκονται οι εκβολές του ποταμού Αχελώου εκεί κυρίως που δημιουργούνται οι τεράστιες αποθέσεις υλικών που μεταφέρονται από το ποτάμι .Οι αποθέσεις φερτών υλικών από τον Αχελώο είναι από τις μεγαλύτερες στην Ελλάδα Η ορατότητα είναι συνήθως πολύ κακή. Παρόλο που τα παραπάνω είναι γνωστά σε όσους βουτάνε χρόνια στον Πατραϊκό κόλπο πρέπει να ομολογήσω ότι μου έκανε φοβερή εντύπωση το γεγονός ότι η γέφυρα του πλοίου είναι γεμάτη με λάσπη μέχρι το ύψος των παραθύρων. Το μικρού μεγέθους φορτηγό (κάτω των 50 μ.) έχει καθίσει όρθιο στο βυθό με μικρή κλίση προς τα αριστερά. Η αριστερή πλευρά του έχει σχεδόν χωθεί στη λάσπη.

To Άγιος Νεκτάριος σαν Hullgate φωτό από

http://britishcoastalshippingcompanies.fotopic.net/c1658197.html


Η τύχη που με έχει βοηθήσει να δω σχεδόν όλα τα ναυάγια του Πατραϊκού τουλάχιστον μία φορά σε μέρα με  εξαιρετική ορατότητα με βοήθησε και πάλι.

Ήταν αρχές Μάιου πριν λίγα χρόνια όταν στη δεύτερη κατάδυση στο ναυάγιο πέτυχα εξαιρετική ορατότητα και έτσι είχα τη δυνατότητα να πάρω μια καλύτερη εικόνα για το ναυάγιο και να μπορέσω να πάρω κάποιες καλύτερες φωτογραφίες.

Το Αγ. Νεκτάριος στο βυθό. Σκίτσο Αθανασία Κεκεμπάνου

 

Είχα ήδη καταφέρει να μάθω την ταυτότητα του πλοίου μελετώντας το βιβλίο του Χρήστου Ντούνη για τα ναυάγια στις Ελληνικές θάλασσες όπου ανέφερε λεπτομέρειες σχετικά το ναυάγιο. Επίσης είχα συλλέξει πληροφορίες από τους ψαράδες του χωριού Αλυκή που ανέφεραν ότι μετά το ναυάγιο η θάλασσα είχε γεμίσει βαμβακόσπορο. Αυτό επιβεβαίωνε την ταυτότητα του πλοίου. Η έρευνα συνεχίστηκε στο διαδίκτυο όπου δίνονταν κάποιες πληροφορίες για το παρελθόν του πλοίου. Εκεί ανακάλυψα ότι το ναυάγιο είχε και ιστορική αξία αφού κατασκευάστηκε την περίοδο του πολέμου και συγκεκριμένα το 1944 με σκοπό να γίνει ένα βοηθητικό πλοίο του Βρετανικού Βασιλικού ναυτικού και να εξυπηρετήσει πολεμικούς σκοπούς. Ήταν και αυτό ένα πλοίο τύπου Empire και το πρώτο του όνομα ήταν Empire Facet. Τα πλοία αυτού του τύπου είτε κατασκευάστηκαν είτε μετασκευάστηκαν για να εξυπηρετήσουν ανάγκες του πολέμου σαν βοηθητικά στόλου, αρματαγωγά και οχηματαγωγά ή νοσοκομειακά πλοία. Το Empire Facet ήταν MOWT (ministry of war transport) ship δηλαδή ανήκε στο Υπουργείο μεταφορών πολέμου.   Το πλοίο είχε μήκος 142 πόδια και πλάτος 27

Το πλοίο «Αγ.Νεκτάριος» απέπλευσε από Πειραιά στις  16/3/1963 για Τεργέστη έμφορτο με 646 δέματα με βαμβακόσπορο. Πλέοντας στον Πατραϊκό κοντά στη νήσο Οξιά ξέσπασε πυρκαγιά που τελικά οδήγησε στη βύθιση του σκάφους ενώ ρυμουλκείτο στην Πάτρα από το Γιουγκοσλαβικό ατμόπλοιο Lastovo.

Σχετικά με τις λεπτομέρειες για τις τελευταίες στιγμές του Αγ. Νεκτάριος το βιβλίο του Χρ. Ντούνη Ναυάγια στις Ελληνικές θάλασσες τόμος Β αναφέρει. Το Άγιος Νεκτάριος ήταν πλοιοκτησίας Θωμά Αθανασιάδη και ήταν ασφαλισμένο στην εταιρεία Φοίνιξ για 20.000 λίρες Αγγλίας. Πλοίαρχος κατά το τελευταίο ταξίδι του ήταν ο Γεράσιμος Κουλούρης και μετέφερε όπως προανέφερα βαμβακόσπορο βάρους 170 τόνων.

Το Άγιος Νεκτάριος

 

 

από http://www.gooleships.co.uk/goolesb/empirefacet.htm

Το ταξίδι από Πειραιά μέχρι Λευκάδα εξελίχθηκε ομαλά. Στις 19.50 της 17ης Μαρτίου 1963 σε απόσταση 5 μίλια από τον κάβο Δουκάτο στο νότιο άκρο της Λευκάδας εκδηλώθηκε πυρκαγιά στο μηχανοστάσιο του πλοίου λίγη ώρα αφού ανέλαβε βάρδια ο Α μηχανικός. Η φωτιά εμφανίστηκε στο πίσω μέρος του ηλεκτρικού πίνακα και εξαπλώθηκε αριστερά και δεξιά του μηχανοστασίου. Προσπάθεια πυρόσβεσης με 4 πυροσβεστήρες δεν απέδωσε. Μετά μισή ώρα κάθε προσπάθεια πυρόσβεσης εγκαταλείφθηκε. Ο κυβερνήτης διέταξε εγκατάλειψη λαμβάνοντας υπ όψιν τις παραινέσεις του Α μηχανικού ότι υπήρχε κίνδυνος έκρηξης των αεροφιαλών προκίνησης της κύριας μηχανής και κίνδυνος έκρηξης από την ανάφλεξη των πετρελαιοδεξαμενών που βρίσκονταν πίσω από το μηχανοστάσιο προς την πρύμνη. Το πλοίο δεν εξέπεμψε σήμα κινδύνου Το πλήρωμα επιβιβάστηκε σε λέμβο και ενώ είχε απομακρυνθεί η τελευταία 200 περίπου μέτρα ακούστηκαν τρεις εκρήξεις. Μισή ώρα αργότερα το Lastovo περισυνέλεξε τους ναυαγούς και έστειλε ομάδα κατάσβεσης στο πλοίο που προσπάθησε να σβήσει την πυρκαγιά από τις 21.30 έως τις 23.00.  Το πλήρωμα του

Αγ. Νεκτάριος παρουσιάστηκε απρόθυμο και δεν συμμετείχε στην προσπάθεια πυρόσβεσης. Το Lastovo προσπάθησε στη συνέχεια να ρυμουλκήσει το Αγ. Νεκτάριος στην Πάτρα και αυτό έκανε μέχρι τις 7.05 της 18ης Μαρτίου όπου το φλεγόμενο πλοίο εξαφανίστηκε κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας κοντά στη νησίδα Οξιά.

Αναφέρεται ότι οι εξηγήσεις που έδωσε ο καπετάνιος και το πλήρωμα σχετικά με τα αίτια και το τι ακολούθησε μέχρι την τελική βύθιση του πλοίου δεν ήταν πειστικές…

Η κατάδυση στο Αγ. Νεκτάριος

Αν και το μέρος που είναι βυθισμένο το πλοίο δεν προσφέρεται για καταδύσεις αναψυχής σπανίως μπορούμε να το πετύχουμε σε μέρα με καλή ορατότητα και τότε η κατάδυση μπορεί να γίνει απολαυστική. Αρκετά ψάρια έχουν σαν καταφύγιο και κατοικία τους το ναυάγιο.

Αποικίες κίτρινων σφουγγαριών έχουν καλύψει αρκετές επιφάνειες του πλοίου.

Στο μπροστά μέρος ξεχωρίζει το μεγάλο αμπάρι του πλοίου και ο γερανός βρίσκεται πεσμένος κατά μήκος του αμπαριού. Η γέφυρα βρίσκεται στο πίσω μέρος του και πιο πίσω το φουγάρο του πλοίου.

Το ναυάγιο είναι χωμένο στη λάσπη και σε κάθε κοντινό πέρασμά μας σηκώνεται σύννεφο λάσπης που χειροτερεύει περισσότερο την ήδη κακή ορατότητα.

Επιπλέον πηγές

http://www.mariners-l.co.uk/EmpireF.html

Τhe Empire ships

W.H. Mitchell L.A. Sawyer Lloyds of London press Ltd 1990

Στη νησίδα Οξιά βρίσκεται επίσης βυθισμένο σε βάθος 70 περίπου μέτρων το φορτηγό Ελένη. Το Ελένη βυθίστηκε τον Ιανουάριο του 1967 περίπου ένα μίλι ανοιχτά  της νησίδας Οξιάς ενώ μετέφερε φορτίο ξυλείας από τη Γιουγκοσλαβία στον Πειραιά. Το πλοίο βυθίστηκε λόγω κλίσης που πήρε πλησιάζοντας την είσοδο του Πατραικού κόλπου ενώ δεν κατέστη εφικτό να διατηρηθεί η κλίση στα επίπεδα που θα επέτρεπε στο φορτηγό να εισέλεθει σε κοντινό λιμάνι.

Το ναυάγιο έχει εντοπιστεί αλλά βρίσκεται πάνω στην ρότα των μεγάλων επιβατικών πλοίων που διασχίζουν τον Πατραικό. Αυτό σε συνδυασμό με το σχετικά μεγάλο βάθος καθιστούν την κατάδυση στο ναυάγιο αυτό ιδιαίτερα  δύσκολη.

πηγή ( Ναυάγια στις Ελληνικές θάλασσες τόμος Β  Χρ. Ντούνη)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: