Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος

Στον Πατραϊκό Κόλπο κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου δε συνέβησαν σημαντικά γεγονότα καθώς αφ΄ ενός η Ελλάδα άργησε να μπεί στον πόλεμο, αφ΄ ετέρου δεν προωθούνταν τα κομβόι των συμμάχων της Αντάντ προς τα μέτωπα των Δαρδανελλίων το 1915, και του Βαρδάρη το 1916, μέσω Πατραϊκού-Κορινθιακού κόλπου. Από τον Ιούλιο του 1917 και μετά, και αφού είχε μπεί πλέον και η Ιταλία στον πόλεμο, στο πλευρό των δυνάμεων της Αντάντ, άρχισε η μεταφορά γαλλικών στρατευμάτων στη Θεσσαλονίκη μέσω Πατραϊκού και Κορινθιακού με λιμάνι αποβίβασης την Ιτέα.

UC

Γερμανικό υποβρύχιο τύπου UC του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. (Αρχείο Δημήτρη Γκαλών)

Οι Γάλλοι, για να προστατέψουν τα πλοία τους από τα υποβρύχια του Γερμανικού Πολεμικού Ναυτικού που δρούσαν στην περιοχή, και ενίοτε και του Αυστροουγγρικού Ναυτικού τις λίγες φορές που αυτά πέρασαν τα στενά του Οτράντο, πόντισαν ανθυποβρυχιακό δίχτυ από το ακρωτήριο Πάππας μέχρι την απέναντι ακτή. Το δίχτυ που ήταν διπλό και έφτανε μέχρι την επιφάνεια όπου συγκρατιόταν από κόκκινες σημαδούρες,  επιθεωρούνταν από πρώην γαλλικά αλιευτικά πλοιάρια τα οποία είχαν διασκευαστεί σε πολεμικά. Τα πλοιάρια αυτά ήταν τα Cameleon, Salamandre, Condor, Sagittaire, Scorpion, και Lezarde . Άλλα επίσης παρόμοια αλιευτικά πλοιάρια περιπολούσαν στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή,  εξοπλισμένα με πυροβόλα και βόμβες βυθού, με σκοπό να πλήξουν τα γερμανικά υποβρύχια σε περίπτωση που αναδύονταν στην επιφάνεια. Τα πλοιάρια αυτά είχαν ονόματα λουλουδιών και ήταν τα Geranium, Glaieul, Liseron, Tubereuse, Balsamine και Verveine. Δεν υπάρχουν πληροφορίες αν τα γερμανικά και τα αυστροουγγρικά υποβρύχια κατόρθωσαν τελικά να περάσουν στον Πατραϊκό κόλπο από το ανθυποβρυχιακό δίχτυ κατά την διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, το πιθανοτερο είναι πως όχι, είναι σίγουρο και επιβεβαιωμένο όμως ότι κατάφεραν να ποντίσουν νάρκες στον Πατραϊκό Κόλπο.

Τα ναρκοπέδια  του Πατραϊκού δημιουργήθηκαν από νάρκες που πόντισαν τα γερμανικά υποβρύχια UC 34 και UC 38. Πρόκειται για δυο μικρά υποβρύχια της κλάσης UC τα οποία είχαν την βάση τους στην Pola της Ίστριας, η οποία ανήκε τότε στην Αυστροουγγρική Αυτροκρατορία. Τα δυο αυτά υποβρύχια, τα οποία ανήκαν στον γερμανικό στολίσκο υποβρυχίων γνωστό σαν U-Bootflottille Pola, με κυβερνήτες τους Oberleutnant z.S. Robert Sprenger (UC 34) και Oberleunant z.S. Hermann Wendlandt  (UC 38), ευθύνονται για τη βύθιση του ναρκαλιευτικού F/S CAMELEON και του διασκευασμένου αλιευτικού F/S TUBEREUSE.

mine

Γερμανική κρουστική θαλάσσια νάρκη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. (Φιλική παραχώρηση Αρχείο Hastei)

Το ναρκαλιευτικό F/S CAMELEON  αλίευσε νάρκη  την 4η Μαίου του 1917, δύο περίπου μίλια βόρεια του ακρωτηρίου Πάππας, όταν ένα συρματόσκοινo το οποίο συγκρατούσε μια νάρκη, μπλέχτηκε στην προπέλα του πλοίου ενώ αυτό εκτελούσε επιχείρηση ναρκαλιείας. Ένα διεξοδικά εμπεριστατωμένο ιστορικό βύθισης του προαναφερόμενου πλοίου, υπάρχει καταχωρημένο στο έγκυρο γαλλικό ιστορικό φόρουμ Pages 14-18 το οποίο έχει σαν κύριο θέμα του τις μάχες, τις απώλειες, και τις επιχειρήσεις του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Νεότερα στοιχεία από Γαλλικά αρχεία που μου έκανε γνωστά ο Νικόλας Βασιλάτος αποδεικνύουν  ότι το πλοίο τελικά βυθίστηκε κοντά στις ακτές της Κεφαλλονιάς κατά τη διάρκεια της ρυμούλκισής του προς το λιμάνι του Αργοστολίου.

To ναυάγιο του F/S CAMELEON δεν έχει εντοπιστεί μέχρι σήμερα.

Απ ‘ ότι αναφέρεται στο διαδίκτυο αλλά και από τα ντοκουμέντα που διαθέτουμε, το ναρκοπέδιο με αύξοντα αριθμό 553, που πόντισε το υποβρύχιο UC 34 (Oberleutnant z.S. Robert Sprenger) στις 20 Φεβρουαρίου του 1917 ευθύνεται για τη βύθιση του πλοίου. Στον παρακάτω χάρτη -ο οποίος απεικονίζει τα ναρκοπέδια που τοποθέτησαν στην δυτική Ελλάδα τα γερμανικά υποβρύχια από τον Φεβρουάριο έως και τον Δεκέμβριο του 1917, και βρίσκεται δημοσιευμένος στο βιβλίο του ναυάρχου Arno Spindler, με τον τίτλο Der Handelskrieg mit U-booten- απεικονίζεται επακριβώς το συγκεκριμένο ναρκοπέδιο.

A

Χάρτης του Γερμανικού Ναυαρχείου (Admiralstab) όπου αναγράφονται οι ποντίσεις των γερμανικών υποβρυχίων στην δυτική Ελλάδα από τον Φεβρουάριο έως και τον Δεκέμβριο του 1917. Ανάμεσα στις καταχωρήσεις αναφέρονται και οι 18 νάρκες που πόντισε τον υποβρύχιο UC 34 στην είσοδο του Πατραϊκού Κόλπου. Ως φαίνεται μια από αυτές υπήρξε η μοιραία νάρκη η οποία ευθύνεται για τη βύθιση του γαλλικού ναρκαλιευτικού F/S CAMELEON, μήκους 30 περίπου μέτρων.

Αντίθετα το Tubereuse φαίνεται να βυθίστηκε πολύ κοντά στην είσοδο του  διαύλου ναυσιπλοίας. Λεπτομέρειες αναφέρονται στο Γαλλικό φόρουμ pages 14-18.

http://pages14-18.mesdiscussions.net/pages1418/Forum-Pages-d-Histoire-aviation-marine/marine-1914-1918/tubereuse-patrouilleur-sujet_1320_1.htm

Tο ναυάγιο δεν έχει εντοπιστεί. Πιθανώς να έχει σχεδόν διαλυθεί καθώς δεν υπάρχουν πληροφορίες για ναυάγιο στην περιοχή. Κάποιος στόχος ο οποίος είχε κινήσει και το ενδιαφέρον της ομάδας Edgerton κατά τη διάρκεια της έρευνας για τα απομεινάρια της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου έχει προγραμματιστεί να ερευνηθεί…Aλλά και η πιθανότητα το φερόμενο ως ναυάγιο του πλοίου  Άγιος Γεώργιος να είναι αυτό του Tubereuse και το Άγιος Γεώργιος να έχει διαλυθεί από την έκρηξη και τα υπολλείματά του να έχουν ανασυρθεί από τις μηχανότρατες είναι επίσης μεγάλη…

Βιβλιογραφία – Πηγές

– Arno Spindler, Der Handelskrieg mit U-booten, Berlin 1941

Pages 14-18

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: